Solaris Urbino 12 #5056
Informacja o zdjęciu
12-metrowe Solarisy Kombusu, dostarczone pod koniec 2018r., zostały wyposażone (jako pierwsze dla polskiego odbiorcy) w sześciocylindrową, rzędową jednostkę napędową nowej generacji DAF Paccar MX-11 251 H2 o mocy 251 kW (341 KM) i pojemności 10,8 l. Nowy silnik jest ok. 40 kg lżejszy i ma zapewniać mniejsze zużycie paliwa, dzięki zwiększeniu momentu obrotowego przy mniejszych obrotach silnika i zapewnieniu maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów.
Na zdjęciu zostały zaznaczone wybrane elementy z komory silnika.
1 - Pompa wody. Element układu chłodzenia wodnego silnika, pompa rozprowadza ciecz chłodzącą po układzie. Napędzana jest za pomocą paska wieloklinowego.
2 - Wiązka elektryczna, docierająca do rozrusznika. Przewody prowadzone są w pomarańczowym peszlu, czyli plastikowej, karbowanej rurze, która chroni je przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz poprzez swój kolor, ostrzega przed możliwością porażenia prądem. Rozrusznik jest zasilany napięciem 24V, ale przy rozruchu, w jego początkowej fazie, pobierany jest prąd rzędu kilkuset amperów, po czym w dalszych fazach, wartość prądu spada. Zmiany poboru prądu są spowodowane tym, że rozrusznik, jako silnik prądu stałego, pobiera prąd tym większy, im większe jest obciążenie, a opory silnika w czasie rozruchu są największe właśnie na samym jego początku.
3 - Filtr paliwa. Służy do oczyszczania paliwa oraz oddzielania od niego wody.
4 - Alternatory. Trójfazowe prądnice prądu przemiennego, stosowane zamiast prądnicy prądu stałego, ze względu na większą niezawodność, czy prostszą budowę. Dzięki nim ładowane są akumulatory, które są źródłem prądu stałego. Silnik napędza pasek klinowy, który przekazuje energię mechaniczną na wirnik. Wirnik wytwarza zmienne pole magnetyczne, które indukuje prąd w wyniku zjawiska indukcji elektromagnetycznej. Skoro alternator jest źródłem prądu przemiennego, to w jego skład musi wchodzić układ prostowniczy, aby móc ładować akumulatory jednofazowym prądem stałym. Parametry alternatora przekraczają maksymalny prąd, którym można ładować akumulator (wartość prądu ładowania wynosi 10% pojemności), dlatego stosuje się ogranicznik napięcia, który spełnia także funkcję ograniczania prądu. Alternator nie ładuje akumulatorów bez przerwy, tylko wówczas, gdy jest to potrzebne.
5 - Linia detekcyjna. Czerwony przewód jest elementem systemu detekcji pożaru w komorze silnika. Jeżeli w przewodzie nie ma przerwy, to wartość rezystancji w obwodzie jest mała. Przy wystąpieniu pożaru, a co za tym idzie, wysokiej temperatury, dochodzi do przerwania (stopienia) przewodu. Wtedy rezystancja obwodu rośnie do nieskończoności. Tę zmianę wykrywamy za pomocą wejścia analogowego multipleksera, dzięki czemu przekazuje on dalej informacje poprzez komputer centralny, że system musi uruchomić alarm i rozpocząć proces gaszenia.
6 - Osuszacz. Zasysane z zewnątrz powietrze jest osuszane i oczyszczane wewnątrz osuszacza za pomocą filtrów. Odpowiednio osuszone powietrze nie dostarcza wilgoci do układu pneumatycznego, co jest istotne przy niskich temperaturach, bo wilgoć ta może zamarznąć, powodując problemy z działaniem np. pneumatyki drzwi.
7 - Pompa dozowania mocznika. Roztwór mocznika to nic innego, jak dobrze znane AdBlue, którego zbiornik znajduje się z tyłu pojazdu, po prawej stronie, pod ławką z siedzeniami. AdBlue wykorzystywane jest w układzie wydechowym do rozkładu i przemiany szkodliwych substancji na parę wodną i azot, co jest potrzebne do spełniania coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin.
8 - Piec grzewczy. Umożliwia on ogrzewanie cieczy chłodzącej niezależnie od silnika, dzięki czemu można ogrzać wnętrze przy "zimnym silniku".
9 - Sprężarka klimatyzacji. Wykorzystywana jest do sprężania czynnika, który jest niezbędny do tego, aby z klimatyzacji wydostawało się przyjemne w upalne dni zimno. Przy sprężaniu, powietrze trafia do skraplacza, umieszczonego w obudowie na dachu. Skraplacz zamienia gaz na ciecz. Wzrost ciśnienia, powoduje wzrost temperatury, więc ciecz przepływa przez parownik, który także jest umieszczony na dachu. Parownik oddaje nadmiar ciepła, w związku z czym ciecz się rozpręża i mocno spada jej temperatura (spadek temperatury spowodowany jest spadkiem ciśnienia), dzięki czemu schładza ona powietrze, które kierowane jest do wnętrza pojazdu.
Komentarze